نام شرکت را چگونه انتخاب کنیم؟
نوشته شده توسط : ali


نام شرکت باید حداقل از سه کلمه‌ی خاص یا به اصطلاح سه سیلاب تشکیل شده باشد و ترکیب مشابه آن‌ در اسم سایر شرکت های ثبت شده وجود نداشته باشد. اسم شرکت بهتر است با موضوع فعالیت شرکت همخوانی داشته باشد اسم برای ثبت شرکت باید معنی و ریشه داشته باشد در تعیین اسم شرکت باید نهایت دقت شود تا مورد تایید کارشناس واقع شود برای انتخاب نمونه اسم برای شرکت خود با کارشناسان موسسه ثبت تماس بگیرید و انتخاب نمونه اسم برای شرکت به روش کاملا کارشناسی شده انتخاب میگردد.

خدمات مشاورین ما به شما
در صورت نیاز به انتخاب نمونه اسم برای شرکت و تعیین نام شرکت. برای تعیین نام شرکت باید در ابتدا نام شرکت را انتخاب نموده و پس از تنظیم کلیه اوراق ثبت شرکت ، ثبت سامانه ای شرکت در اداره ثبت شرکتها را انجام دهیم. پس از ثبت نام شرکت در سامانه ثبت شرکتها، کارشناسان تعیین نام شرکت در اداره، نام های پیشنهادی شرکت را بررسی نموده و در صورت نداشتن تشابه نام شرکت را مشخص می نمایند.

ویژگی های نام شرکت
سری اول ویژگی های نام شرکت ها
اسم باید فارسی و معنادار باشند و در فرهنگ لغت دهخدا و عمید نیز موجود باشند.
اسم نباید اختصاری و مخفف باشد،یعنی از حروف اول چند کلمه و یا ترکیبی از چند حرف استفاده نشود
استفاده از حروف و کلمه‌های ربطی (مانند: و – از – با) در نام شرکت ایجاد مشکل میکند.
باید از اعداد به صورت نوشتاری استفاده شود.
اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد برای مثال کلماتی مانند سپنتا ،کاسپین ،سپهر
برخی اسامی در فرهنگ دهخدا معنا دار هستند اما قابلیت ثبت ندارند مانند اسم برنیس ،رویال،پرشین
از طرفی دیگر کلماتی مانند ایران اصل قابلیت ثبت در نام شرکت را ندارند
سری دوم ویژگی های نام شرکت ها
اسامی بیگانه شامل تکنیک ،کو، تل قابل ثبت نیستند.
نام محل دراسم شرکت در صورتی مورد تائید اداره ثبت قرار میگیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.
باید افزود که کلماتی مانند بازرگانی-خدماتی-مهندسی گروه جز سیلاب خاص برای صورت عدد)قابلیت ثبت در نام شرکت ندارند مگر اینکه به صورت حروف قید گردند.
اسم پترو را نمی توان در اول نام شرکت و اسم مهر در آخر اسم شرکت دیگر نمی توان قید کرد.
برای انتخاب نام شرکت مناسب می توانید از اسامی خاص با تعداد بالا به طور مثال آراد ،آریا و سپهر استفاده کنید.
باید مطابق با شئونات جمهوری اسلامی ایران باشد.
سری سوم ویژگی های نام شرکت ها
از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امورایثارگران می باشد، استفاده نشود.
ازعنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان درعصر حاضر استفاده نشود.
عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل : پی وی سی و…
ترکیب ۲ کلمه فارسی نباید تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد.
اسامی ای که انتخاب می شوند خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و اصول اعتقادی و مذهبی نباشند.
استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهزیستی، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی، هنری، صندوق قرض الحسنه، لیزینگ و غیره در نام شرکت یا موسسه مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است.
استفاده از کلماتی از قبیل ایران، کشور، ملی، ملت و امثال آن در نامهای پیشنهادی به دلیل جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی پذیرفته نمی شود.
سری چهارم ویژگی های نام شرکت ها
پیشنهاد اسامی و اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد، پذیرفته نخواهد شد.
استفاده از اسامی ائمه و نامهای متبرکه در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکتهای خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و در صورت رعایت سایر موارد ممکن می باشد.
در ثبت شرکت های کنسرسیوم و جوینت ونچر که مشارکت دو یا چند شرکت ایرانی و خارجی هستند، می توان از نام کامل شرکت خارجی یا قسمتی از نام شرکت خارجی به همراه نامی فارسی با ارائه مدارک شرکت خارجی و ترجمه رسمی اوراق آن استفاده نمود.
نامهای تائید شده قابل انتقال به غیر نمی باشد، حتی با تنظیم سند رسمی.
جهت ثبت شرکت های تعاونی، ابتدا باید موافقت با نام پیشنهادی از طریق وزارت تعاون طی تقدیم نامه ای جداگانه درخواست گردد.
نام محل و مناطق گوناگون ایران در نام شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت شرکت ها قرار میگیرد که شرکت مذکور در همان منطقه و محل به ثبت برسد.
استفاده از کلمه‌های زیر در اسم شرکت مجاز نمی‌باشد و یا برای استفاده نیازمند مجوز از مراجع خاصی هستند.
ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، نفت، پتروشیمی، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آسانسور، آژانس، ایثار، ایثارگران، شاهد، شهید، آزاده، جانبازان، تکنو، فامیلی، فیلتر، نیک، باور، میکروبرد، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، کارواش، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، دکوراسیون، هدف، سپاه، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، مونتاژ، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل،‌متریک، مترلژی.

مهلت اعتبار نام شرکت تایید شده چقدر است؟
مهلت اعتبار نام های تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت شرکت و انتشار آگهی رسمی ثبت شرکت می شوند نامحدود است اما در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و انتشار اگهی نگردد، صرفا «سه ماه از تاریخ تایید نام» اعتبار دارد. این مدت برای شرکتهای سهامی عام «شش ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس» می باشد.

آیا می توان به رد نام شرکت اعتراض کرد؟
در صورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته باشد باید مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکتهای بررسی کننده نام اعلام نماید تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.

در صورتی که در کارشناسی تعیین نام مرحله دوم نیز نام پیشنهادی رد شود، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوط، مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید.

نظریه مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری که معمولا با استعلام از فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام نظر می نماید، نظر و تصمیم نهایی محسوب می شود.

انتخاب نام چهار سیلابی
در بسیاری از مواقع به دلیل انتخاب اسم های شرکت به صورت عمومی، مجبور به اضافه نمودن یک سیلاب دیگر برای اسم شرکت سه سیلابی یا اسم سه حرفی خود خواهید بود. در این حالت انتخاب اسم چهار سیلابی بواسطه انتخاب سه سیلاب به همراه یک اسم غیر خاص انجام میشود.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 آذر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: